Jednym z elementów marketingu jest tak zwany marketing telefoniczny. Polega on na rozmowach prowadzonych przez konsultantów z ewentualnymi klientami. Zazwyczaj są to telefony prowadzone w ciemno. Chodzi tu o to, że konsultant dostaje pewną bazę kontaktów, do których musi zadzwonić informując ich o usłudze, przedmiocie lub zachęcając do kupna tego. Bazy danych są w większości udostępniane przez instytucje zewnętrzne, które po prostu sprzedają dane osobowe osób. Zazwyczaj te dane opatrzone są krótkimi informacjami co do płci, wieku a czasem i zainteresowań. Pozwala to na pewniejszy tak zwany target. Nie można jednak ukrywać faktu, że dziewięćdziesiąt procent takich rozmów kończy się bez dokonania jakiegoś zamówienia. Jednak te pozostałe dziesięć procent są i tak dużym sukcesem tego konsultanta. Koszty takich rozmów obecnie są bardzo minimalne, gdyż często korzysta się z połączeń poprzez sieć, omijając głównych operatorów. Jakość takich rozmów jest słabsza, lecz na tyle dobra by można było bez przeszkód się porozumiewać.
Konsultant powinien dawać sobie rade w sytuacjach stresowych.
Konsultanci mają zawsze ciekawe zajęcia